قیمت نفت خام رکورد ۱۳ ماهه زد/ جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران/ سهمیه بنزین وانت‌بار‌ها تغییر کرد/ روز آرام دلار در بازار جهانی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بالا و پایین شدن قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، واکنش عجیب ایلان ماسک به منتقدان مواضعش درباره بیت کوین، سبزپوشی یکپارچه بورس‌های غربی، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فیس بوک در حوزه خبر، چرا قیمت جهانی طلا افت کرد؟ و تمدید دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان اسفند را در بر دارد.

قیمت نفت خام رکورد ۱۳ ماهه زد/ جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران/ سهمیه بنزین وانت‌بار‌ها تغییر کرد/ روز آرام دلار در بازار جهانی

قیمت نفت خام رکورد ۱۳ ماهه زد/ جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران/ سهمیه بنزین وانت‌بار‌ها تغییر کرد/ روز آرام دلار در بازار جهانی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بالا و پایین شدن قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، واکنش عجیب ایلان ماسک به منتقدان مواضعش درباره بیت کوین، سبزپوشی یکپارچه بورس‌های غربی، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فیس بوک در حوزه خبر، چرا قیمت جهانی طلا افت کرد؟ و تمدید دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان اسفند را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بالا و پایین شدن قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، واکنش عجیب ایلان ماسک به منتقدان مواضعش درباره بیت کوین، سبزپوشی یکپارچه بورس‌های غربی، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فیس بوک در حوزه خبر، چرا قیمت جهانی طلا افت کرد؟ و تمدید  دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان اسفند را در بر دارد.

بالا و پایین شدن قیمت سکه درکانال ۱۱ میلیون تومانی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران دیروز (چهارشنبه ۶ اسفندماه) با افزایش ۸۹ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (سه شنبه) ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۷ دلار و ۵۹ سنت فروخته شد.

قیمت نفت خام رکورد ۱۳ ماهه زد

قیمت نفت خام در معاملات امروز پنجشنبه ٧ اسفند ١٣٩٩ تحت تأثیر عرضه کمتر و امید به پایین ماندن تورم آمریکا، رشد کرد و رکورد ۱۳ ماهه ثبت کرد.

تا ساعت ۱۰:۰۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۶۷.۲۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۱۹ درصد رشد کرد و به ۶۳.۳۴ دلار رسید. هر دو شاخص نفت ساعتی پیش به بالاترین رکورد خود از ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون رسیدند؛ برنت ۶۷.۴۴ دلاری و دابلیوتی‌آی ۶۳.۶۷ دلاری شدند. سرمای شدید و بی‌سابقه زمستان در ایالت تگزاس باعث شده است تا تولید نفت خام آمریکا مختل شده و ۱۰ درصد یا ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. پس از اینکه رئیس فدرال‌رزرو آمریکا اطمینان داد تورم و نرخ بهره فعلاً پایین خواهند ماند، روحیه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران بازار نفت تقویت شد.

واکنش عجیب ایلان ماسک به منتقدان مواضعش درباره بیت کوین

اخیرا پیتر شف کارشناس اقتصادی آمریکایی و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری یورو پاسفیک که اتفاقا یکی از مخالفان بیت کوین و از طرفداران سرمایه گذاری در طلاست، در توئیتر پیامی انتقادی به رویکرد ماسک در قبال بیت کوین منتشر کرد و ایلان ماسک نیز جوابش را با  ایموجی بادمجان داد.

شف در توئیتر نوشته بود که دو هفته پس از آنکه ایلان ماسک اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار از پول سهامداران تسلا را برای خرید بیت کوین صرف کرده، سهام تسلا درگیر صف فروش شده و ۲۰ درصد نسبت به بیشینه خود در ۲۵ ژانویه و ۱۶ درصد نسبت به ابتدای ماه فوریه سقوط کرده است.  شف مدعی شده بود که بعید است که دیگر مدیران شرکت‌ها نیز به سمت چنین کاری روی بیاورند. در حالی شف این توئیت را منتشر کرده بود که بیت کوین طی روزهای گذشته شرایط پرنوسانی را تجربه کرده و از ۵۸ هزار دلار در روز یکشنبه به رقم ۴۶ هزار دلار طی دیروز سقوط کرده است.  ماسک در جواب این گفته‌های شف در توئیتر فقط با یک ایموجی بادمجان پاسخ داد.  البته ایموجی بادمجان از بسیاری از شبکه‌های اجتماعی حذف شده اما هنوز در توئیتر وجود دارد.

شف در پاسخ به این اقدام ماسک در توئیتر نوشت که شما در حال تمسخر من هستید و من توقع داشتم کسی با ویژگی‌های شما جواب عقلانی‌تری می‌داد نه اینکه جوابی در خور یک مهد کودک بدهد.

سبزپوشی یکپارچه بورس های غربی

تمامی شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا صعود کردند.

در وال استریت، همه صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۹۶۸.۸۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۰۳ درصد افزایش تا سطح ۳۹۲۰.۸۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۸ درصد صعود در سطح ۱۳ هزار و ۵۵۵.۱۴ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۵۸.۹۷ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۷۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۱ درصدی در سطح ۵۷۹۷.۹۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۲۱ درصد بالا رفت و به ۸۲۶۹.۶۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افت ۱.۶۱ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۷۱.۷۰ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۲.۹۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۷۱۸.۲۴ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” افت ۲.۵۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۴۳۷.۵۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۹ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۶۷۷۷.۸۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

روز آرام دلار در بازار جهانی

دلار در بازار جهانی در مقابل بیشتر ارزها نوسان کمی داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری فیس بوک در حوزه خبر

فیس بوک متعهد شد ظرف سه سال آینده حداقل یک میلیارد دلار در صنعت خبر سرمایه گذاری کند. به گزارش ایسنا، تعهد این شبکه اجتماعی برای سرمایه گذاری در صنعت خبر پس از اعلام سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری گوگل در سال گذشته انجام می گیرد. غولهای فناوری بر سر مدل کسب و کار و همچنین انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرمشان زیر ذره بین رفته اند.

جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران

رییس کل بانک مرکزی گفت: پولی که بانک مرکزی از کره جنوبی طلب دارد هفت میلیارد دلار است، اما قرار شده که پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود. «عبدالناصر همتی» دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی افزود: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده، بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود و چنانچه پرداخت عملیاتی نشود، پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.‌باید با توافق به جلو پیش برویم و دید که براساس توافق چگونه می توان اقدام مربوطه را با موفقیت به پایان رساند. مذاکرات گسترده با کشورهایی مانند عمان، ژاپن، عراق و کره را آغاز کرده‌ایم، اکنون فضای بهتری حاکم شده و کارها بتدریج پیش خواهد رفت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورها قادر به دریافت مجوز افک بوده‌اند یا خیر گفت: این موضوع مشکل آنهاست و ارتباطی به ما ندارد.

سهمیه بنزین وانت‌بار‌ها تغییر کرد

آخرین تغییرات سهمیه بنزین وانت‌بارها طی اطلاعیه‌ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شد.

پیرو آخرین مصوبات کارگروه مدیریت مصرف سوخت آخرین تغییرات انجام شده در سهمیه بنزین وانت‌بارهای بنزین‌سوز (کم‌مصرف و پرمصرف) سهمیه تخصیصی به وانت‌بارها به دو صورت سهمیه لیتراژی (شارژ بر روی کارت هوشمند سوخت) و سهمیه اعتباری (تخصیص اعتبار ریالی بر روی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب) انجام می‌شود.

همچنین مجموع سهمیه تخصیص‌یافته بر اساس این دو سهمیه اشاره‌ شده در بند یک به وانت‌بارهایی که توسط متولیان امر (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت صمت که مورد تائید وزارت کشور است) ساماندهی شده‌اند و خدمات عمومی ارائه می‌کنند، به تفکیک وانت‌بار تک سوز کم‌ مصرف از ۱۲۰ تا ۴۰۰ لیتر و وانت‌بار تک سوز پرمصرف از ۲۰۰ تا۶۰۰ لیتر متناسب با عملکرد خودرو است.

در ادامه تاکید شده که سهمیه تخصیص‌یافته به‌صورت لیتراژی برای همه وانت‌بارها اعم از وانت‌بارهایی که خدمات عمومی ارائه می‌کنند یا به ‌صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌صورت یکسان و یکپارچه در ابتدای هر ماه بر روی کارت هوشمند سوخت شارژ می‌شود؛ بدیهی است وانت‌بارهایی که در بخش عمومی فعالیت دارند، سهمیه متناسب با عملکردشان را در قالب سهمیه اعتباری توسط کارت بانکی دریافت خواهند کرد.

چرا قیمت جهانی طلا افت کرد؟

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز پنجشنبه ٧ اسفند تحت تأثیر رشد سود اوراق قرضه آمریکا افت کرد. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه جهان، به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ تا کنون رسید و ۱.۴ درصد شد. افزایش سود اوراق قرضه باعث می‌شود نگه داشتن طلا به عنوان یک سرمایه غیرسودده، به صرفه نباشد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۹:۵۴ به وقت تهران، ۰.۵۰ درصد افت کرد و به ۱٫۷۹۵.۴۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۲۳ درصد افت کرد و به ۱٫۷۹۳.۸۰ دلار رسید. سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، که از کند پیش رفتن ریکاوری اقتصادی آمریکا و رشد کند تورم خبر می‌داد باعث شد سود اوراق قرضه آمریکا بالا برود.

تمدید  دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان اسفند

بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن ابلاغ کرد تا کسانی که در بانک برای دریافت این وام تشکیل پرونده داده‌اند تا پایان اسفند وام آن‌ها پرداخت شود. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: از مجموع ۹۲۰ هزار پیامک متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن، ۸۰۵ هزار نفر مشمول دریافت این وام بودند که حدود ۳۳۷ هزار نفر، بانک مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند ضمن اینکه از این تعداد ۲۳۱ هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند و بقیه به دلیل نداشتن اجاره نامه رسمی و یا کد رهگیری معتبر، از تشکیل پرونده منصرف شدند. تاکنون ۲۱۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن دریافت کردند و بقیه کسانی که تشکیل پرونده دادند یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باقی مانده، می‌توانند تا پایان سال با مراجعه به بانک وام خود را دریافت کنند. خانم اصلانی در پاسخ به این سوال که قرار بود یک میلیون نفر وام ودیعه مسکن دریافت کنند، اما رقم دریافت کنندگان خیلی کمتر از پیش بینی بوده است افزود: پرونده پرداخت وام ودیعه مسکن امسال تا پایان اسفند بسته می‌شود و برای سال آینده نیز این موضوع را مجدداً پیگیری خواهیم کرد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more