این سه عامل قیمت‎ مسکن را افزایش داد/ پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت‎ها در سال ۱۴۰۰

باز مسکن در سال ۹۹، عجیب ترین و غیرقابل انتظارترین، ‌روند را طی کرد، افزایش قیمت ها در این بازار روزانه بود و خریداران و فروشندگان دچار بلاتکلیفی عظیمی بودند.

این سه عامل قیمت‎ مسکن را افزایش داد/ پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت‎ها در سال ۱۴۰۰

این سه عامل قیمت‎ مسکن را افزایش داد/ پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت‎ها در سال ۱۴۰۰

باز مسکن در سال ۹۹، عجیب ترین و غیرقابل انتظارترین، ‌روند را طی کرد، افزایش قیمت ها در این بازار روزانه بود و خریداران و فروشندگان دچار بلاتکلیفی عظیمی بودند.

محمد میرزائی بازار مسکن در سالی که گذشت، تبدیل به یکی از غیرقابل پیش بینی‌ترین بازارها بود و رشد شتابان قیمت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که اغلب خریداران واقعی فرصتی برای تبدیل تقاضای بالقوه خود به  تقاضای بلافعل نداشتند.

 کاهش حجم خرید و فروش در ماه‌های پایانی سال محسوس بود اما در شرایطی که افکار عمومی انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند، افزایش قابل توجه هزینه ساخت و ساز چون سدی برابر این انتظار عمل کرد. از ماه پایانی بهار تا وسط پاییز ۹۹ بازار با نوسان شدید نرخ ها همراه بود و خریداران قادر به تصمیم گیری و اقدام برای خرید قطعی نبودند. از نیمه آبان ماه و تحت تاثیر کاهش نرخ ارز، وضعیت بازار ملک نیز متفاوت شد و روند قیمت ها در شیب نزولی حرکت کرد. این کاهش اما نه مسکن متوسط و مصرفی در مناطق میانی شهر که مسکن لوکس و گرن قیمت شمال شهر را نشانه رفته بود .

رشد شتابان قیمت ملک برخلاف انتظارها

یک کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت این بازار در سال ۹۹ به خبرآنلاین گفت: از اواخر سال ۹۸ افزایش شدید قیمت در بازار مسکن اتفاق افتاد در حالی که در آن زمان، انتظار بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان این بود که در سال ۹۹ از سرعت رشد قیمت ها در بازار مسکن کاسته شود.

مهدی سلطان محمدی افزود: اما متاسفانه رشد شتابان مسکن در سال ۹۹ ادامه یافت که دلایل متعددی در این مساله موثر بود که لبته سه عامل اصلی زمینه را برای رشد قیمتها در بازار مسکن مهیا کرد.

وی توضیح داد:‌مساله شیوع کرونا، تشدید تنش ها با غرب و ابهامات انتخابات آمریکا ، تورم شدید ناشی از افزایش نقدینگی سبب بروز نااطمینانی در بازار شد به طوری که این شرایط منجر به ادامه روند افزایش قیمت ها به ویژه در نیمه نخست سال ۹۹ در بخش مسکن شد.

سایه تردید بر بازار زمستانه مسکن

وی تاکید کرد: این شرایط در ۷ ماهه سال ۹۹ تداوم یافت و از اوایل آبان ماه، شیب افزایشی قیمت ها در بازار تا حدودی متوقف شد و با نوساناتی از آبان تا اسفند ادامه یافت به طوری که در طول  ۵ماه آخر سال ۹۹ در بعضی ماه‌ها روند قیمتی منفی، برخی ماه‌ها با روند مثبت همراه بود.  

وی تاکید کرد: این مساله نشان‌دهنده آن بود که بازار در تردید به سر می برد و نیروی محرکه ای که برای افزایش قیمت ها وجود داشت تا حد زیادی فروکش کرد.

 

این سه عامل قیمت‎ مسکن افزایش داد/ پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت‎ها در سال 1400

چشم انداز قیمت ملک در ۱۴۰۰

این کارشناس بخش مسکن خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۰ انتظار این نیست که روند افزایشی به شدت سال ۹۹ ادامه یابد.

وی تصریح کرد: البته با توجه به چشم انداز نرخ تورم ، افزایش نقدینگی و همچنین بودجه سال ۱۴۰۰ که موجب تشدید انتظارات تورمی می شود و حل نشدن مسائل در حوزه برجام شاهد ادامه ابهامات در بازار خواهیم بود و باید گفت این شرایط سبب می شود تا ریسک های بازار تا حدودی حفظ شود که باعث می شود در سال ۱۴۰۰ انتظار کاهش و تعدیل قیمت مسکن را نداشته باشیم.

سلطان محمدی گفت: امیدوارم که میزان افزایش قیمت مسکن امسال کمتر از تورم باشد اما به هر حال انتظار تخلیه حباب قیمت مسکن در آینده نزدیک، امکانپذیر نیست و با توجه به اینکه قیمت نهاده های مسکن همچنان روند افزایشی دارد و بخش زیادی از نااطمینانی و ریسک در بازار برقرار است؛ کم و بیش شاهد ادامه وضعیت افزایشی نرخ ها در بازار مسکن باشیم البته نه به شکل روند افزایشی سال ۹۹ .

به گزارش خبرآنلاین، از نیمه آبان بازار مسکن تقریبا وارد دوره سکون و رکود شد و این وضعیت تا پایان سال ادامه یافت و تحت تاثیر ادامه شرایط اقتصادی کشور و نبود چشم انداز مثبت نسبت به رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت و حل مناقشات برجامی، بعید به نظر می‌رسد حداقل تا پایان بهار ۱۴۰۰ و پس از انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق جدید در بازار مسکن رخ دهد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more