سردرگمی مستأجران در آستانه فصل نقل و انتقالات/ اظهارات متناقص درباره تمدید قراردادهای اجاره

در حالی مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تمدید خودکار قراردادهای اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ خبر داده‌اند که برخی اظهارات مدیران وزارت راه دراین‌باره مبهم است.

سردرگمی مستأجران در آستانه فصل نقل و انتقالات/ اظهارات متناقص درباره تمدید قراردادهای اجاره

در حالی مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تمدید خودکار قراردادهای اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ خبر داده‌اند که برخی اظهارات مدیران وزارت راه دراین‌باره مبهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به ایام نقل‌وانتقالات بازار مسکن، نگرانی مستأجران به ‌واسطه تورم‌های سرسام‌آور که تأثیر مستقیمی بر نرخ اجاره‌بها دارد، افزایش می‌یابد. اوایل سال گذشته ستاد ملی کرونا طی مصوبه‌ای مالکان را ملزم به تمدید قراردادهای اجاره تا تیرماه امسال کرد.

بر این اساس قراردادهای اجاره با رقم مشخص‌شده افزایش اجاره‌بها تمدید خواهد شد و موجران نمی‌توانند مستأجران را به‌اصطلاح جواب کنند و سیستم قضایی نیز مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ حکم تخلیه‌ای را نباید صادر کند.

وزارت راه و شهرسازی به‌خلاف اکثر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی امسال نیز پیگیر تمدید مصوبه سال گذشته ستاد کرونا در راستای حمایت از اجاره‌نشین‌ها است، در این رابطه دیروز محمود محمودزاده معان مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه سال گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص حمایت از مستأجران، گفت: امسال نیز این مصوبه اجرا می‌شود و مالکان نمی‌توانند مستأجران خود را جواب کنند.

وی تصریح کرد: مصوبه ستاد ملی کرونا برای مستأجران تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: قراردادهای اجاره مسکن امسال با درصد افزایشی که اعلام خواهد شد بایستی تمدید شود.

در ادامه علی قائدی معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها در سال جاری اظهار کرد:‌ مالکان به‌دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌توانند حکم تخلیه بگیرند و بعد از پایان قرارداد مستأجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نخواهد شد.

وی افزود: امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلان‌شهر‌ها ۲۰درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که موجر قصد ساخت یا فروش واحد مسکونی خود را داشته باشند یا واحد مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده است بخواهد، همچنین اگر مستأجر برای چند ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، امکان صدور حکم تخلیه وجود دارد.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که مقام مافوق علی قائدی سخنان متفاوتی را درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن بیان کرده است.

پروانه اصلانی با اشاره به این‌که تمدید قراردادهای اجاره مطابق مصوبه پارسال ستاد کرونا تا تیرماه ۱۴۰۰ معتبر است، گفته است: بر اساس مصوبه سال ۹۹ ستاد کرونا قرار شد قراردادهای اجاره از تیرماه سال گذشته به‌مدت یک سال به‌طور خودکار و با نرخ‌هایی که در هر شهر اعلام می‌شود، تمدید شود، بنابراین قراردادهایی که زمان تمدید آنها تا تیرماه ۱۴۰۰ می‌باشد به‌صورت خودکار و مطابق مصوبه سال گذشته قابل تمدید است.

اصلانی ادامه داد: بعد از تیرماه ۱۴۰۰ نیز بر اساس تصمیمی که ستاد ملی کرونا خواهد گرفت، مجدداً در این باره اتخاذ تصمیم خواهد شد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است مصوبه جدیدی را با توجه به شرایط روز، تدوین کند و به‌تصویب برساند. این مصوبه جدید متناسب با شرایط روز و با توجه به تغییرات قیمتی و کاهش رشد قیمت‌های مسکن، خواهد بود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، یادآور شد: ستاد ملی کرونا، سال ۹۹ مصوب کرد حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها و رهن در تهران تا ۲۵ درصد، در سایر کلان‌شهرها تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد قابل قبول و اجرایی است.

به گزارش تسنیم، اعلام بموقع تمدید قراردادهای اجاره مسکن به‌صورت خودکار تا تیرماه امسال قطعاً از بسیاری مشکلات که موجران برای مستأجران به‌وجود می‌آورند، جلوگیری خواهد کرد اما تأخیر در تصویب پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی در حمایت از اجاره‌نشین‌ها در دوره‌ای که ویروس انگلیسی کرونا در کشور جولان می‌دهد تبعاتی جبران‌ناپذیر را به‌دنبال خواهد داشت. با توجه به سردرگمی بخش زیادی از مستأجران که قراردادهای آنها مربوط به مردادماه و پس از آن است، ستاد ملی کرونا هرچه سریع‌تر بایستی دراین‌رابطه تصمیم‌گیری کند.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more