تعاونی­‌ها محمل اقتصاد مردمی و موثر در اشتغال پایدار

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت هفته تعاون گفت: تعاونی‌­ها در اشتغال پایدار، محرومیت‌زدایی و کاهش آثار منفی رکود تورمی، نقشی موثر دارند.

تعاونی­‌ها محمل اقتصاد مردمی و موثر در اشتغال پایدار

تعاونی­‌ها محمل اقتصاد مردمی و موثر در اشتغال پایدار

وزیر کار

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت هفته تعاون گفت: تعاونی‌­ها در اشتغال پایدار، محرومیت‌زدایی و کاهش آثار منفی رکود تورمی، نقشی موثر دارند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از وزارت تعاون ،کارو رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت هفته تعاون گفت: تعاونی‌­ها در اشتغال پایدار، محرومیت‌زدایی و کاهش آثار منفی رکود تورمی، نقشی موثر دارند.

متن این پیام به شرح زیر است : امروزه جهان، با تبعات اقتصادی بیماری کوید ۱۹ دست و پنجه نرم می­ کند و کشورهای زیادی در اثر تغییرات ناشی از این همه­‌گیری در آستانه رکود تورمی به سر می‌­برند.

در چنین شرایط عالم‌­گیری، شرایط اقتصادی کشور در مواجهه با اژدهای هفت سر تحریم در اوضاع و احوالی پیچیده­‌تری به سر می‌­برد.

تعاونی­ها، به عنوان محمل پیاده‌­سازی اقتصاد مردمی و مشارکتی می‌­توانند راه خروج ما از این بحران فراگیر باشند. تجربیات گسترده­ در اقصی نقاط جهان در صد ساله اخیر نشان می­دهد که تعاونی­ها می­توانند در ایجاد اشتغال پایدار ، محرومیت زدایی ،حفظ مشاغل موجود و ایجاد بازارهای محلی، کاهش آثار منفی رکود تورمی، نقشی موثر و پایدار ایفا کنند. آموختن این تجربیات می‌­تواند برای ما راهگشا باشد، مشروط بر این که حمایت واقعی ارکان حاکمیت، نهادهای مردمی، مدنی و همه بازیگران عرصه اقتصادی ایران را داشته باشد.

شرکت‌های تعاونی در ایران بخش مهمی از سهم اقتصادی کشور در تولید و خدمات را عهده دار هستند. عضویت بالغ بر ۱۰میلیون نفر از مردم در شرکت های تعاونی و اشتغال مستقیم حدود ۱.۷میلیون نفر، نشان دهنده گستره عملکرد این بخش اقتصادی در ایران است، بنابراین احیای اعتبار اقتصاد تعاونی و نیز توسعه زیر ساخت‌ها، متناسب با نیاز های روز شرکت‌های تعاونی دو شاخص عمده در جهت تقویت بخش خواهد بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن دو رویکرد شفافیت و نو آوری در دوسال گذشته توانسته است اقدامات قابل توجهی را برای احیای اعتبار و تسهیل امور برای شرکت های تعاونی و اعضای آنها اجرا کند.

استفاده از ظرفیت تعاونی­ها ، ارائه و اجرای سیاست­های حمایتی برای تقویت توان این  بخش در سایرکشورها اعم از  توسعه یافته و در حال توسعه،  نتایج مثبت بسیاری داشته است. تعاونی ها نه تنها در کشورهایی مانند هندوستان، گواتمالا، برزیل و بنگلادش توانستند نقش مهمی در مبارزه با فقر ایفا کنند، بلکه در دوره­های رکود تورمی در کشورهایی مانند فنلاند، آلمان و ایتالیا نیز، به عنوان  راه علاجی برای بحران بیکاری و  فقر، مصدر توجه سیاست گذاران و برنامه­ریزان اقتصادی قرار گرفتند.

پس از دوره شکوفایی اوایل دهه ۱۹۸۰، در نیمه نخست دهه ۱۹۹۰، بیکاری و رکود در سراسر جهان گسترش یافت. راهکارهایی مثل افزایش هزینه عمومی و تزریق نیروی کار بیشتر به بخش عمومی، اثربخشی کافی را نداشت، بیکاری رشد سرسام­آوری داشت، امکان ایجاد اشتغال جدید برای دولت­ها بسیار محدود ، شکاف طبقاتی رو به تزاید و محرومیت اجتماعی و اقتصادی در اروپا به یک معضل اجتماعی وخیم تبدیل شده بود. در این دوره، تعاونی­ها مورد توجه برنامه­ریزان قرار گرفتند.

تعاونی­های کارگری و مصرف از نیمه قرن نوزدهم به ویژه در انگلستان فعال بودند، با این وجود، در این دوره  بود که تعاونی­های کارگری، با هدف اداره امور شرکت­های درحال فروپاشی، یا بخشی از شرکت­های هنوز فعال و یا پیداکردن راه­های جدیدی برای اشتغال افرادی که براثر تغییر و تحولات اقتصادی، کار خود را از دست داده بودند، تشکیل شدند. در انگلستان و سوئد، تعدادی بنگاه توسعه تعاونی، با پشتیبانی دولت محلی تشکیل شد که هدف آنها بسترسازی برای جلب همکاری کارگران به عنوان راهکاری برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل بود.

نگاهی به تجربه کشور های اروپایی توسعه یافته به تعاونی ها و فرهنگ تعاون، دلالت آشکاری است که تعاونی­ها با حمایت، تسهیل­گری و مشارکت دولت مرکزی می­توانند، حتی در دوره­های رکود، از تعطیلی کارگاه­های اقتصادی ممانعت کنند، سرمایه‌های خرد را به کاربندند، شغل جدید خلق و دایره محرومیت را محدودتر کنند. خواه ناخواه  این راهی است که نیز ناگزیر از پیمودن آن خواهیم بود.

اینجانب ضمن عرض تبریک به تمام تعاونگران به مناسبت فرا رسیدن هفته تعاون از درگاه خداوند منان تندرستی و سعادت تلاشگران عرصه تعاونی را خواستارم.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more