۳۰ هزار ۵۹۱ پروژه عمرانی را امسال در کشور افتتاح می‌کنیم.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن سرعت دستگاه‌ها در افتتاح پروژه‌های عمرانی را کم نکرده است، گفت: ۳۰ هزار ۵۹۱ پروژه عمرانی را امسال در کشور افتتاح می‌کنیم.

سردار عزیزالله ملکی فرمانده انتظامی گیلان

۳۰ هزار ۵۹۱ پروژه عمرانی را امسال در کشور افتتاح می‌کنیم.

مهدی جمالی‌نژاد - معاون عمرانی وزیر کشور

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن سرعت دستگاه‌ها در افتتاح پروژه‌های عمرانی را کم نکرده است، گفت: ۳۰ هزار ۵۹۱ پروژه عمرانی را امسال در کشور افتتاح می‌کنیم.

اشاره به قلمرو مسئولیت‌ها و وظایف معاونت عمرانی

خبرگزاری میزان- مهدی جمالی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به‌مناسبت دهه فجر برگزار شد،با اشاره به قلمرو مسئولیت‌ها و وظایف معاونت عمرانی وزارت کشور اظهارداشت: وظایف معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستائی شامل هماهنگی در اجرای پروژه‌های عمرانی ملی در سطح استانها، رسیدگی و نظارت بر امور شورا‌های اسلامی و شهر و روستا و هماهنگی و برنامه ریزی در امور حمل و نقل و ترافیک شهری است.

جمالی نژاد با اشاره به وظایف سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورنیز عنوان کرد: پشتیبانی، حمایت، راهنمائی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری‌ها و دهیاری ها، آموزش کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ونظارت بر حسن اجرای وظائفی که به عهده وزارت کشور است.
وی با بیان اینکه ۷۴ درصد از کل جمعیت کشور در شهر‌ها و ۲۶ درصد در روستا‌ها زندگی می‌کنند، اظهارداشت: تعداد شهر‌های کشور حدود یک هزارو ۳۷۸ مورد و تعداد آبادی‌ها و سکونتگاه‌های روستایی دارای سکنه نیز ۶۲ هزارو ۷۳ مورد است و همچنین تعداد شهرداری‌های کشو یک هزار و ۳۴۸ مورد وتعداد دهیاری‌های کشور ۳۷ هزارو ۱۱۹ مورد است.
معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: تعداد شهرداری‌های جدیدالتأسیس در سال ۹۹ حدود ۱۹ موردو همچنین تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستا حدود ۱۲۵ هزارو ۹۹۲ عضو است.

حضور بسیار پررنگ زنان در مدیریت‌های محلی

جمالی نژاد با اشاره به حضور بسیار پررنگ زنان در مدیریت‌های محلی گفت: حدود ۴ هزار و ۲۹ نفر عضو شورا و دو هزار و ۸۵۵ نفر دهیار زن در کشور در حال فعالیت هستند.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور (تملک) در سال جاری ۸۷ هزار میلیارد تومان است، افزود: مجموع بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است.

پروژه‌های افتتاح شده دهه فجر

وی با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده دهه فجر عنوان کرد: تعداد ۳۰ هزار و ۵۹۳ پروژه عمرانی در دهه فجر در کل کشور افتتاح خواهد شد که برای افتتاح این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه سهم پروژه‌های بخش خصوصی کشور از نظر تعداد ۲۲ درصد از کل پروژه‌های افتتاحی و از نظر سرمایه‌گذاری انجام شده ۴۴ درصد از اعتبار هزینه شده را به خود اختصاص داده است، گفت: حجم سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های زیربنائی با منابع دولتی و عمومی معادل ۶۴ هزار میلیارد تومان است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده

جمالی نژاد تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای پروژه‌های اقتصادی و اجتماعی با سرمایه گذاری بخش خصوصی برابر با ۵۱ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه استان گلستان با تعداد ۵ هزار و ۱۱۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه را افتتاح خواهد کرد، افزود: استان فارس با مبلغی معادل معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های افتتاحی بالاترین رتبه را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به لحاظ تعداد و استان‌های تهران، یزد، هرمزگان و خراسان رضوی به لحاظ مبلغ سرمایه گذاری، استان‌های بعدی کشور در رده‌بندی یاد شده هستند.

پروژه‌هایی که در دهه فجر کلنگ زنی می‌شوند

جمالی نژاد با اشاره به پروژه‌هایی که در دهه فجر کلنگ زنی می‌شوند، گفت: حدود ۲ هزار و ۵۲۲ پروژه کلنگ زنی می‌شوند و مجموع اعتبار کل آن معادل ۱۱۳.۹هزار میلیارد تومان است و در این خصوص استان گلستان با تعداد ۶۰۸ پروژه و استان تهران به لحاظ سرمایه‌گذاری با اعتباری معادل هشت هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی بیشترین پروژه‌های کلنگ زنی در کشور را دارا هستند.

فهرست لوایح تقدیمی به دولت و مجلس

معاون وزیر کشور با اشاره به فهرست لوایح تقدیمی به دولت و مجلس نیز تصریح کرد: قانون ساماندهی مدیریت پسماند عادی با اولویت مشارکت بخش غیر دولتی، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستا‌های کشور، لایحه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی و انتخابات شهرداران هستند.
جمالی نژاد گفت: تهیه و اصلاح لایحه مدیریت شهری بر اساس بررسی تطبیقی با طرح مطروحه در مجلس با عنوان «طرح جامع مدیریت شهری»، لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا، لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها؛ لایحه اصلاح قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور نیز از دیگر لوایح تقدیمی به دولت است.

اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری نیز گفت: افزایش طول شبکه متروی کلان شهر‌ها به ۳۳۸ کیلومتر از طریق بهره برداری از ۱۷۹ کیلومتر خط مترویی از سال ۹۲ تاکنون، همچنین افزایش تعداد ایستگاه‌های در دست بهره برداری به ۲۲۲ ایستگاه از طریق بهره برداری از ۱۱۶ ایستگاه جدید طی ۸ سال گذشته بوده است.
جمالی نژاد با اشاره به افزایش تعداد واگن‌های در دست بهره‌برداری کلان شهر‌ها به یک هزار و ۸۷۲ واگن از طریق تامین ۶۹۱ دستگاه واگن جدید طی هشت سال گذشته نیز عنوان کرد: قابلیت جابه‌جایی و انجام حدود ۸۴۰ میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی (تعداد مسافر) به صورت سالانه وجود دارد.
وی به نوسازی بیش از ۷۳ هزار دستگاه تاکسی اشاره کرد و گفت: ۶۰ جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور نیز برگزار شده است.

برنامه نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی

معاون وزیر کشور با اشاره به برنامه نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی نیز گفت: آغاز فرایند اجرایی نوسازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس و انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های سایپا و ایران خودرودیزل برای تولید ۲ هزار دستگاه و انعقاد تفاهم‌نامه بازسازی وخرید قطعات یدکی موردنیاز ناوگان اتوبوسرانی‌های شهری کشور در ۱۲۷ شهرداری و بازسازی ۵۴۱ دستگاه اتوبوس و نیز پیگیری بازسازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس شهری در ۶۷ شهرداری کشور در چارچوب تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق کارآفرینی امید و شهرداری‌ها و نظارت ازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از جمله اقدامات در این زمینه بوده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد و تقویت سامانه‌های نظارتی نیز بیان داشت: راه اندازی ۱۸ سامانه و ۲۴ از جمله اقدامات در این راستا بوده است.

تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه مدیریت شهری و روستایی

جمالی نژاد با اشاره به به تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه مدیریت شهری و روستایی اظهارداشت: ارتقاء سامانه ملی نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان‌های کشور، راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، راه‌اندازی سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری (باربرگ) در شهر‌های کشور، راه اندازی سامانه پرداخت عوارض خودرو، راه‌اندازی سامانه جامع دهیاری‌های کشور به منظور ارائه خدمات و تقویت نظارت بر نهاد دهیاری، راه‌اندازی سامانه نظارت بر مصوبات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، راه اندازی سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر)، سامانه حمل و نقل دانش آموزان (سپند)، سامانه پایش و نظارت بر ساخت و ساز‌های کشور (سپاس)، راه‌اندازی سامانه جامع داد و ستد روستایی، بوم گردی و گردشگری روستایی و نیز راه اندازی سامانه یکپارچه تسهیلات و سرمایه گذاری شهرداری‌های کشور از جمله اقدامات در این راستا بوده است.

انجام اقدامات در سطح ملی

وی با اشاره به انجام اقدامات در سطح ملی جهت تقویت ۳۱ شهرستان هدف گفت: اجرای طرح ۳۱ شهرستان هدف توسعه در راستای تاکید مقام معظم رهبری در محرومیت زدایی، مبنای تهیه و برنامه ریزی طرح: تجربه قلعه گنج در استان کرمان، استانداران به عنوان جانشین وزیر کشور در راهبری طرح تعیین شده اند، امور اجرایی و عملیاتی و هماهنگی سطح شهرستان با فرمانداران و در قالب کمیته برنامه ریزی شهرستان صورت می‌گیرد.

تخصیص مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

جمالی نژاد گفت: در این راستا تخصیص مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های هدف، واگذاری ماشین آلات به شهرداری‌ها و دهیاری ها، تخصیص بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های متولی برای تامین مالی و مشارکت در توسعه و عمران شهرستان‌های هدف به ویژه بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلابی، انتخاب شهرداران مرکز استان به عنوان شهردار معین توسعه شهرداری‌های کمتر توسعه یافته و ارسال بسته‌های آموزشی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کمتر توسعه یافته هم انجام شده است.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more