نگاهی دقیق تر به پودربندکشی( قسمت۱)

نگاهی دقیق تر به پودربندکشی( قسمت1)

پودر بندکشی

در گذشته برای بند کشی از مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می کردند . اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پودر بندکشی ساخته و وارد بازار شد . این محصولات علاوه بر ضد جرم بودن انعطاف پذیر نیز هستند. هم چنین این پودر ها علاوه بر درز گیر بودن می توانند در برابر عوامل جوی مانند یخ زدگی و گرما مقاوم باشند . در ساخت این محصولات با استفاده از علم نانو از تکنولوژی ویژه ای استفاده شده است که کیفیت و کارایی محصول را بالا برده و اجرای آن را آسان تر می کند. در نتیجه مواد تولید شده ثبات رنگ داشته و ملات ساخته شده کاملا یک دست خواهد بود. همچنین بندهای کاشی بعد از اجرا ضدآب بوده و ظاهر مطلوبی خواهند داشت. بندهای کاشی بعد از اجرا، به راحتی قابلیت نظافت دارند و در برابر لکه نیز مقاوم خواهند بود. بهتر است بدانید که این محصولات بر پایه سیمان بوده و با استاندارد های روز دنیا مطابقت دارند و دارای خاصیت ضد آب و الاستیسیته می باشد . برای بند کشی بدنه بهتر است این پودر را با نسبت یک (واحد آب) به سه (واحد پودر) استفاده کنید . امروزه برای زیبا سازی نما ها و هم چنین برای جلو گیری از جدا شدگی ، برای سالیان دراز از این محصولات استفاده می کنند . وقتی می خواهید به یک ساختمان نگاه کنید اولین چیزی که می تواند نظر شما را جلب کند نمای آن است از همین رو نما در ساختمان بسیار اهمیت دارد  اگر بند کشی نمای شما بعد از چند سال دچار ترک خوردگی شود علاوه بر این که نمای ساختمان را نا متعادل می سازد ، باعث ورود آب به داخل ترک ها و یخ زدگی و منبسط شدن نما شده که این امر باعث از بین رفتن نمای ساختمان می شود.

اقدامات موردنیاز قبل از اجرای پودر بند کشی

همانطور که می‌دانید بندکشی کاشی و سرامیک برای محیط هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی به دلیل اینکه در معرض رطوبت هستند، بسیار اهمیت دارد. زیرا به مرور زمان آب به سمت آجرها و زیرسازی های کاشی ها نفوذ کرده و ممکن است برایتان دردسرساز شود، پس بند کشی سرامیک و سرویس بهداشتی را حتما جدی بگیرید. همچنین برای انجام اصولی بندکشی سرامیک دستشویی یا بطور کلی بندکشی سرامیک و بندکشی کاشی باید ابتدا تمام سطوح موردنظر را تمیز کنید و هر گونه گرد و خاک و آلودگی را از روی سطح پاک نمایید.

ویژگی های پودر بندکشی مناسب

پودر بندکشی متریالی است که با استفاده کردن از آن می توانید سطوحی که درز دارند را درزبندی یا بندکشی کنید.

البته این محصول تنها برای کاشی نیست و حتی برای سطوح سنگی، سرامیکی، موزاییکی و بتنی نیز مورد استفاده می باشد.

در گذشته به جای استفاده از پودر بندکشی از سیمان سفید استفاده می کردند که با گذر زمان ترک می خورد و زیبایی و استحکام خود را از دست می داد.به طوری که کاشی ها لق می شدند و باید مجددا سیمان کاری انجام می شد.

انواع پودر بندکشی بر اساس ترکیب

با توجه به اهمیتی که پودر بندکشی در زیباسازی نمای فضاهای داخلی و خارجی و همچنین ماندگاری آن ایفا می‌کند، با پیشرفت فناوری سعی بر آن شده است که ویژگی‌های بالقوه‌ای را به این پودرها القا کرده تا بتوانند عملکرد و کارایی آن را به حد اعلا رسانند. از این رو، انواع متنوعی از پودر بندکشی که به شرح زیر هستند ،ساخته شده است.

پودر بندکشی پلیمری

همان‌طور که از اسم این نوع از پودرها مشخص است، مواد پلیمری نانو ، ماده اصلی به کار رفته در ساخت آن‌ها هستند. اصطلاح نانو در این نوع از پودر اشاره به اندازه بسیار کوچک آن‌ها را دارد. مواد پلیمری در ترکیب با سیمان پرتلند ترکیب خوبی را تشکیل می‌دهند. اندازه کوچک این پودرهای بندکشی به آن،  این امکان را می‌دهد که به خوبی در فاصله میان کاشی‌ها و هر مصالح دیگری جای گیری کنند و یک ساختار بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ را به دست بیاورند. لاتکس نوع خاصی از پلیمرها هستند که در ساخت انواع پودرهای بندکشی به کار برده می‌شود. لاتکس باعث بهبود خاصیت انعطاف‌پذیری پودرهای بندکشی می‌شود.

پودر بندکشی آنتی باکتریال

بسیاری از ساختمان‌های بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها و درمانگاه با توجه به کاربری که دارند ترجیح می‌دهند که از کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریال استفاده کنند تا از هر گونه رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک مانند باکتری و میکروب جلوگیری کنند. در صورتی که فواصل میان کاشی‌ها و سرامیک‌های کف و دیوار از مواد غیر آنتی باکتریال و معمولی پر شده باشد، تمامی هزینه و زحماتی که برای استفاده از مصالح آنتی باکتریال به کار گرفته شده است به هدر خواهد رفت. به همین دلیل در کنار کاشی‌ها و سرامیک‌های آنتی باکتریال سعی می‌کنند که از پودرهای بندکشی آنتی باکتریال هم استفاده کنند.

پودر بندکشی ضد آب

هدف استفاده پودرهای بندکشی می‌تواند مختلف باشد، اما بدون شک فراهم کردن یک مانع در برابر نفوذ هر گونه نم و رطوبت پای ثابت هر پروژه در هر مقیاس و مکانی است. همه پودرهای بندکشی به میزان مختلف توانایی جلوگیری از نفوذ رطوبت را دارند اما پیشرفت فناوری در این زمینه به ساخت نوع خاصی از پودرهای بندکشی منجر شده است که توانایی ضد آب بودن آن نسبت به سایر خصوصیات آن‌ها برتری داشته باشد . در ساخت این نوع از پودرها اغلب از رزین‌ها استفاده می‌کنند تا علاوه بر ضد آب بودن از مقاومت بالایی هم در برابر سایش برخوردار باشند.

پودر بندکشی اسیدی

مواد و مصالحی که در ساخت این پودر بندکشی اسیدی به کار برده می‌شود خاصیت منحصر به فرد مقاومت در برابر محیط‌ها و سیالات اسیدی را به آن می‌دهد. استفاده از این پودرهای بندکشی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در محیط‌های صنعتی و شیمیایی که امکان تماس با سیالات اسیدی و خورنده وجود دارد توصیه می‌شود.

انواع پودر بندکشی بر اساس مصالح

دسته‌بندی دیگری که در خصوص انواع پودرهای بندکشی وجود دارد به مصالحی که در آن‌ها از پودر بندکشی استفاده می‌شود مربوط است.

پودر بندکشی آجر

در ساخت این نوع از پودرهای بندکشی از سیمان پرتلند و پودر سنگ استفاده می‌شود. اندازه دانه‌های این نوع از پودرها نسبت به پودرهای بندکشی مورد استفاده در کاشی و سرامیک عمدتاً درشت‌تر بوده و از این رو می‌توانند برای پر کردن فواصل ۶ تا ۲۰ میلی‌متری مورد استفاده قرار بگیرند. به دلیل استفاده از این پودرهای بندکشی در فضاهای خارجی مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف در آن‌ها بسیار بالا است.

پودر بندکشی کاشی و سرامیک

رایج‌ترین مورد در نوع خود هستند. عمدتاً در فضاهای داخلی مانند آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند. به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است .اندازه بسیار ریز، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و همخوانی با فضای داخلی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در انتخاب و کاربرد این نوع از پودرهای بندکشی مد نظر قرار می‌گیرند.

پودر بندکشی سنگ

فواصلی که در میان سنگ‌ها وجود دارد نسبت به مصالح دیگر بیشتر است و به همین دلیل از پودرهای با اندازه‌های درشت‌تر استفاده می‌شود. مانند پودرهای بندکشی آجر، این پودر‌ها در تماس مستقیم با شرایط آب و هوایی مختلف هستند و به همین دلیل از نظر مقاومت و استحکام از دو نوع دیگر قوی تر هستند.

موارد مصرف پودر بند کشی

بندکشی دوروان و دستشویی

بندکشی کاشی، سرامیک، سنگ و آجرهاي نما

مناسب مصرف در مکان هاي دائما مرطوب مانند :استخر ،سونا وحمام

کیفیت پودر بندکشی

استفاده از پودر بندکشی با کیفیتی که دارای خواصی همچون آنتی باکتریال یا ضد آب بودن باشد می تواند به عمر کار بندکشی شما کمک بسیاری نماید پس سعی کنید طول عمر و ماندگاری و زیبایی سطوح را قربانی قیمت نکنید.

ویژگی ها و مشخصات پودر بند کشی

این ماده پودری است که به راحتی با آب مخلوط شده و خمیری انعطاف پذیر با کارایی مناسب تولید میکند و مصرف آن در بندکشی قطعات مختلف ساختمانی دارای امتیازات زیر است:

خمیر حاصل از اختلاط با آب ، بندکشی هایی تا ۵ میلی متر را بدون ترک خوردگی و عارضه انقباض و با قدرت چسبندگی و پیوستگی زیاد پر میکند.

زیبایی، دوام و استحکام قطعاتی را که با این ماده بندکشی می شوند تضمین می نماید.

در مقابل نفوذ آب و رطوبت از مقاومت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

مصرف این ماده با کمی چسب بتن قابل اطمینان مستحکم ، بادوام و راحت می باشد.

روش مصرف و نکات ضروری پودر بند کشی

به طور معمول پودر بندکشی رنگ طوسی برای کف و سطوحی که بیشتر در مجاورت رطوبت قرار دارند و پودر سایر رنگ ها  برای دیوارها بکارمی روند.

قبل از مصرف، کلیه بندهای مورد نظر باید به یک اندازه تراشیده و تمیز شده و بعدا با برس مرطوب کاملا گردگیری شوند.

پودر بندکشی باید حتما با کاردک لاستیکی انجام و عمق بندها کاملا پر شود. قبل از خشک شدن ماده بند کشی، باید اسفنج مرطوب را روی سطح کار کشیده تا پستی و بلندی پیرامون بندها محو گردد و پس از خشک شدن کامل نیز با پارچه تمیز سطح کار باید صیقل داده شود. بندکشی را نباید در هوای زیر۵ درجه سانتی گراد یا در گرمای زیاد و یا در مجاورت آب انجام داد.

برای ایجاد هماهنگی بین رنگ ماده مخصوص بندکشی با رنگ اصلی قطعات مورد بندکشی، توصیه میشود که خمیر آماده شده را با رنگ اصلی کاملا مخلوط کرده و برای اطمینان بیشتر مقداری از ماده بند کشی را که با رنگ اصلی مخلوط شده در لایه نازک به عنوان نمونه کار اجرا نمود تا پس از خشک شدن رنگ واقعی آن مشخص شود.

پودر بندکشی را معمولا ۲۴ ساعت پس از نصب کاشی یا سرامیک بایستی روی سطح کار مصرف نموده و در طول ۲ روز چندین بار روی بندها پاشیده شود.

طریقه انبارداری پودر بند کشی

این ماده در ظروف دربسته و به دور از رطوبت و فشار به مدت ۶ ماه قابل نگهداری می باشد.

کلام آخر

استفاده از ترکیبات آماده پودربندکشی با توجه به شرایط و ویژگی های محل اجرای کار و نوع قطعات و مصالح مورد کاربرد

می تواند در بهبود کیفیت افزایش دوام و استحکام ،تامین زیبایی وسرعت اجرا نقش کارساز وموثرتری داشته باشد.

مصرف چنین مواردی در عملیات ساختمانی  ،علاوه بر دستیابی به برتری های فنی و تامین تسهیلات اجرائی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more