نگاهی دقیق تر به گروت اپوکسی ( قسمت۱)

نگاهی دقیق تر به گروت اپوکسی ( قسمت۱)

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی یک ماده پلیمری است که از ترکیب رزین بیس فنول، هاردنر و پودر سیلیسی که با نسبت معینی با هم ترکیب می شوند به دست آمده و در مدت کوتاهی به سختی اولیه می رسد، در مقابل گروت سیمانی پودر آماده ای است که با آب ترکیب شده و آماده ی مصرف می گردد و عمل آوری و کیورینگ بتن آن مشابه بتن و ملات های تعمیر بتن است.

گروت اپوکسی سه جزئی

گروت اپوکسی سه جزیی محصولی بدون حلال بر پایه رزین های اپوکسی به همراه مصالح معدنی با دانه بندی دقیق و وزن متعارف است که برای گروت ریزی در گستره وسیعی از کارهای ساختمانی که انتظار تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی مدنظر است، بکار می‌رود. این گروت مصالحی با مقاومت زیاد و با دانه بندی مناسب است که ویسکوزیته بالایی هم دارد.

فواید گروت اپوکسی چیست؟

از فواید مهمی که گروت اپوکسی دارد، این است که باعث می شود این سازه به سرعت سخت و محکم شود و البته این موضوع به دمای اطراف هم  بستگی دارد. این محصول در زیرسازی فولادی و معدنی قابلیت زیادی در چسبندگی دارد. گروت اپوکسی در برابر ارتعاشات بسیار مقاوم است. گروت اپوکسی باعث سخت شدن بدون جمع شدگی است. همچنین این محصول مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر مواد شیمیایی دارد و در آخر این که گروت اپوکسی استقامت مکانیکی زیادی دارد.

روش اجرای گروت اپوکسی

آماده سازی کف و زیرسازی باید انجام گیرد. به این معنی که سطح زیرین عاری از گرد و غبار و چربی، زنگ زدگی و رطوبت باشد. سمباده کاری روی سطح انجام شود و عملیات نهایی مکش برای تمیز کردن سطح از هر گونه غبار صورت گیرد.

سپس رزین و سخت کننده با هم ترکیب شود (واکنش این دو جز گرمازا می باشد). بعد از آن سیلیس اضافه شود.

باید توجه داشت که رعایت دقیق نسبت ها بسیار اهمیت دارد. هیچ حلالی برای کاهش ویسکوزیته اضافه نشود. دقت شود که در هر مرحله مقداری کم از دو جز رزین و سخت کننده با هم اختلاط یابد به دلیل اینکه عمر مصرف مواد کم نشود و قابل استفاده باشد

موارد مصرفی گروت اپوکسی

استفاده در زیر سری های فولادی

استفاده در زیر صفحه ستون ها و تراز ماشین های سنگین

پر کردن فضای بین سطوح بتنی و فلزی

کف سازی برای نصب کاشی و سرامیک

دیگر توانمندی های گروت اپوکسی چیست؟

توان پایداری و مقاومت بالا در مقابله با ترکیبات شیمیایی و حاصله از عملیات پالایشگاهی و همچنین عدم تعامل و واکنش با آنها.

توان مقاومتی و استحکام بالا در برابر تنش های مکانیکی.

این فراورده مدت زمان گیرش و سخت شدن ملات را کاهش می دهد.( در واقع میزان دمای محیط نیز در این امر تاثیر گذار است.)

زمانی که از این فراورده استفاده می کنیم بعد از گیرش و سخت شدن شاهد هیچ نوع انقباض و جمع شدگی نخواهیم بود.

این فراورده توان زیادی برای پیوند و اتصال با سطوح زیر کار فلزی و معدنی دارد.

  کاربردهای گروت اپوکسی

از این محصول برای اتصال و قراردادن میلگردها وتثبیت آنها داخل ملات سیمانی در راستای افزایش توان مقاومتی و استحکامی بتن و همچنین برای اضافه نمودن مقطع به بنا استفاده می گردد.

استفاده از این فراورده به عنوان یک خمیر توانمند و پایدار در برابر ترکیبات اسیدی و یا به عنوان ملات اپوکسی

گروت اپوکسی ها گزینه ای بسیار عالی برای تثبیت و استحکام بیس پلیت ها و افزایش توان مقاومتی آنها می باشد.

استفاده از این فراورده برای تثبیت انواع ماشین آلات مکانیکی و میلگردها می باشد.

به کار گیری این نوع از گروت ها برای افزایش مقاومت پی و فونداسیون بناها و همچنین مقاوم نمودن مصالح سیمانی بهره گرفته می شود.

در راستای انجام اتصالات و پیوندهای مستحکم بناها از این محصول برای بتن ریزی استفاده می گردد و این در شرایطی است که با جا به جایی دینامیکی مواجه باشیم.

از این فراورده در جهت پر نمودن درزهای بزرگ و متخلخل در سطوح سیمانی استفاده می گردد.

این فراورده محصولی بسیار کاربردی در ساخت ریل قطارها، سد سازی، ساختن بناهای سیمانی، ساخت انبارهایی با ارتفاع زیاد، گروت ریزی در پمپ و پل سازی می باشد.

ویژگی های ظاهری گروت اپوکسی

وزن مخصوص این فراورده ۱.۹۵گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. گروت اپوکسی سه جزئی از دو بخش بی رنگ و یک بخش به رنگ خاکستری تشکیل شده است

ویژگی‌ها گروت اپوکسی

چسبندگی عالی به بتن، فولاد و بیشتر مصالح ساختمانی

کسب مقاومت های مکانیکی اولیه و نهایی عالی

پایداری شیمیایی عالی

پایداری عالی در برابر بارهای ثابت و متحرک سازه‌ها

اختلاط و اجرای آسان

روانی بسیار خوب حتی در فضاهای محدود و لایه های نازک

عدم انقباض و جمع شدگی در حین سخت شدن

جلوگیری از خوردگی آرماتورها

عدم نیاز به پرایمر

گروت اپوکسی و بسته بندی های آن

این فراورده در بسته بندی ۳۰ کیلویی به بازار عرضه می شوند.

خصوصیات مهم گروت اپوکسی

مقاومت، دوام و عمر بالا

انتخاب رنگ دلخواه برای گروت با استفاده از فیلر و یا پرکننده

مقاوم در برابر ضربه های وارده سنگی

نکات حائز اهمیت در اجرای گروت اپوکسی

گروت اپوکسی در حین واکنش شیمیایی برای سخت شدن گرمازا می باشد و با بالا رفتن دمای گروت در ظرف ، کارایی آن بصورت چشمگیر کاهش خواهد یافت . از این رو پیشنهاد می شود ترکیب اجزاء گروت اپوکسی در ظروف کم عمق صورت پذیرد و در همان دقایق ابتدایی بعد از ترکیب مورد استفاده قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت این است که چنانچه اجرای گروت اپوکسی در شرایط آب و هوای گرم صورت گیرد باید قبل از ترکیب و اجرا ، دمای مواد و اجزاء گروت اپوکسی به ۱۵الی ۲۵درجه سانتیگراد کاهش یابد . بدین منظور لازم است که اجزای گروت اپوکسی در انبار سرپوشیده و مناسب با دمای خنک تر نسبت به محیط در نظر گرفته شود. در غیر این صورت زمان کاربری گروت اپوکسی به شدت کاهش خواهد یافت.

امکان افزودن هرکونه مواد اضافی اعم از سیمان ، سنگدانه ، رزین یا هاردنر و یا حلال جهت رقیق کردن محصول وجود ندارد. تمامی اجزاء مطابق استاندارد فرموله شده اند و هرگونه دخالت در میزان اجزاء سازنده موجب اختلال در عملکرد و تضعیف خواص و مقاومت های حاصله خواهد بود.

دقت شود که اجزاء سازنده گروت اپوکسی هرگز قبل از اختلاط در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

مدت زمان نگهداری از گروت اپوکسی

در صورت شرایط مناسب انبار و محل نگهداری از قبیل خنک بودن, محیط خشک و بدون نم ورطوبت, ممانعت از تماس مستقیم با هوا می توان این فراورده را به مدت یک سال نگهداری نمود.

استفاده از گروت اپوکسی و رعایت نکات ایمنی

این فراورده نیز یک ترکیب شیمیایی است هر چند که خطراتی ندارد اما باید در زمان استفاده نکات ایمنی مبنی بر استفاده از ماسک, دستکش و عینک را جدی گرفت. در صورتی که پوست با این محصول تماس داشت آن را با آب زیاد شست و شو دهید.

کلام آخر

گروت اپوکسی محصول سه جزئی است، شامل رزین اپوکسی ، هاردنر پلی آمین  و پودر سیلیسی است. نوع خاص رزین ، هاردنر و دیگر ترکیبات سازنده این گروت ها، منجر به خواص جریان پذیری عالی و حصول مقاومت فشاری بسیار زیاد گردیده است. از این رو این مواد انتخاب صحیح مهندسان برای عملیات نصب و ثابت سازی ماشین آلات دینامیکی و ایستا در پالایشگاه ها  ، پتروشیمی ها و نیروگاه ها و….است.

مقاومت فشاری و کششی بالا ( تا۱۱۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر تحمل فشار و ۱۲۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تحمل کشش ) باعث شده که تاب خوبی در برابر فشارهای دینامیکی و نیروهای خمشی ـ برشی داشته باشد. این ترکیب به سهولت اجرا شده و در محل نصب به سرعت سخت می شود. بنابراین در اورهال و تعمیرات با مدت زمان کوتاه و فشرده قابل استفاده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار اقتصادی و عمرانی

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده/ لزوم انتقال نمایشگاه ها به محل شهرآفتاب

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده : لزوم انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب و تشدید برخورد با خودروها و... read more

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع... read more

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه۱۴۰۱

دکستر ، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى... read more

قیمت جهانی نفت امروز 4 دی 1400

قیمت جهانی نفت امروز ۴ دی ۱۴۰۰

دکستر: در معاملات قبل از تعطیلات کریسمس در روز جمعه قیمت نفت برنت شاهد کاهش بود و روند افزایشی سه جلسه گذشته... read more

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

هدف ما واگذاری پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است

دکستر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در جلسه با انجمن پیمانکاران ساختمانی استان با حضور نمایندگان مردم گلستان در مجلس... read more

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

چرا ساخت‌وسازها در کشور کیفیت ندارد؟

دکستر، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی 18:30" شبکه خبر درباره معیارهای سنجش کیفیت ساختمان در ایران و... read more

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد

دکستر: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اعلام اینکه... read more

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

پیش بینی رشد ۷۸ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال آینده

دکستر : داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات... read more